miercuri, 30 martie 2011

Ziua minciunelelor, la noi

Vineri,de ziua minciunelelor, ora 19 FIX, in Scart Loc Lejer, avem Leningrad Cowboys go America, un film regizat in 1989 de Aki Kaurismaki, mai precis mult comic de situatie si limbaj (finlandeza. ha!).

Kaurismaki prezinta aventurile unei trupe rock rusesti, fictive, care calatoreste in State ca sa devina faimoasa. Dupa ce a aparut pe ecrane acest lungmetraj, trupa a devenit una reala, avand acelasi stil finlandez de tunsori si umor.
Leningrad Cowboys, o trupa cu coafuri 'picior-lung' şi pantofi asemenea, caută succesul în Siberia, dar nimeni nu pare aprecieze muzica lor. Zădărniciti de o lipsă de potenţial comercial local, ei sunt încurajaţi să se mute în America, pentru ca oamenii vor asculta "orice" acolo. Ei pleacă in America, aducând cu ei un membru al formatiei care a îngheţat în noaptea anterioară în timp ce canta afara. Un agent din New York, le oferă un concert la o nuntă în Mexic şi recomandă ca acestia să schimbe stilul lor muzical in rock and roll. Ei cumpara un Cadillac folosit, pe al carui acoperis leaga sicriul in care era membrul trupei lor îngheţat şi pornesc in Sud cu speranta de a'si câştiga existenta cantand, adaptandu'si stilul lor muzical pentru a se potrivi gusturilor locale, la fiecare nouă locaţie. Toate în timp ce 'folsiti' de managerul lor Vladimir (Matti Pellonpää). Chiar daca ei nu is dau seama, acestia sunt urmăriti de idiotul satului, Igor (Kari Väänänen), care idolatrizeaza trupa. În timpul călătoriei trupa ajunge sa pateasca aventuri de tot felul, membrii acesteia ajung in inchisoare, motorul de la maşină le este furat, provoacă inchiderea unui club de noapte dupa ce au avut un spectacol fără succes, şi se reunesc cu un văr de mult 'pierdut' (Nicky Tesco). In cele din urmă, dupa multe, multe peripetii, ajung si in Mexic unde concerteaza la nuntă..Managerul ii lasa balta, dar trupa găseşte în cele din urmă succes în Mexic, ajungand in top zece.
Comedie, aventura, multa muzica si voie buna, si popcorn de poftiti!
Sereta noastra vizuala se incheie cu un minunat concert a lui Hrusca!

Pe vineri!

luni, 28 martie 2011

Tanar migrant in Timisoara

Institutul Intercultural Timişoara, în parteneriat cu Consiliul Local al Tinerilor Timişoara te invită joi, 31 martie 2011, începând cu ora 13:00 la dezbaterea “Tânăr migrant în Timişoara”, care va avea loc în Sala de Consiliu a Primăriei Municipiului Timişoara.

La seminar vor participa, alături de membri ai comunităţilor de străini proveniţi din state ne-membre ale UE, reprezentanţi ai Oficiului Român pentru Imigrări, ai administraţiei locale, ai altor instituţii publice şi ai unor organizaţii neguvernamentale din Timişoara.

Scopul seminarului este de consolidare a mecanismului de consultare a migranţilor din Timişoara, cu accent pe viaţa tinerilor, prin implicarea activă a autorităţilor, a societăţii civile şi a comunităţilor de migranţi.

Vom dezbate împreună următoarele teme:

  • Situaţia tinerilor migranţi în Timişoara
  • Accesul la sistemul educaţional (formal / non-formal)
  • Integrarea socială a tinerilor cu părinţi RTT (resortisanţi ai ţărilor terţe)
  • Accesul pe piaţa muncii a tinerilor cu părinţi RTT şi munca la negru
  • Oportunităţi de practică religioasă în ţara gazdă

Vino şi spune-ne cum vezi tu lucrurile !

miercuri, 16 martie 2011

Seraphine



Vineri, 18 martie, ora 19 FIX, in Scart Loc Lejer, ne uitam la Seraphine, un film regizat in 2008 de Martin Provost,mai precis o dramă tulburătoare bazată pe viaţa pictoriţei Seraphine de Senlis.

În anul 1912, colecţionarul de artă german Wilhelm Uhde închiriază o locuinţă în Senlis pentru a se odihni şi pentru a scăpa o vreme de agitaţia Parisului. Menajera lui Seraphine este o femeie simplă şi neinstruită trecută de 40 de ani, care îşi petrece timpul liber vorbind cu păsările, insectele şi copacii şi transpunându-şi ulterior sentimentele pe pânză. Întrucât este extrem de săracă, Seraphine îşi confecţionează propriile vopsele din sânge de animale, noroi, vin sau ulei de candelă furat de la biserică. Invitat într-o seară la cină de către proprietăreasa lui - doamna Duphot, Wilhelm Uhde remarcă o pictură foarte frumoasă în sufrageria acesteia şi află cu stupoare că este creaţia umilei Seraphine. Fascinat de talentul femeii, colecţionarul de artă german o îndeamnă să persevereze, îi oferă bani pentru a avea mai mult timp liber în care să se dedice picturii şi îi organizează o expozitie. Însă pe măsură ce Seraphine realizează pânze tot mai valoroase, puterea artei o împinge în braţele nebuniei.

O dramă tulburătoare bazată pe viaţa pictoriţei Seraphine de Senlis.

luni, 14 martie 2011

RIUF, here we come! :)

Care este raspunsul unui liceean daca il intrebi ce face maine? Simplu: "Merg la RIUF". Ce este RIUF? Inca nu stiti? Pai, este un targ unde se vor aduna universitati de peste tot pentru a le prezenta viitorilor absolventi de liceu ce le pot oferi lor. Este o ocazie foarte buna de a afla tot ce vrei si a pune toate intrebarile pe care le ai. Acum sa va fac o surpriza, aveti idee cine va avea ocazia de a va intalni? Noi, CLTTm! :). Vom avea un coltisor al nostru, timp de doua ore, in care va stam la dispozitie si va prezentam cine suntem, ce facem, cu ce va putem ajuta, cum ne puteti ajuta si asa mai departe. Ne gasiti intre orele 14:00-16:00, la Hotel Continental, plini de viata si gata sa va ajutam. :)

vineri, 11 martie 2011

Truffaut si Godard

Vineri,11 martie, ora 19 FIX, in Scart Loc Lejer, anticipam zilele francofoniei si avem 2 scurtmetraje ale celor 2 grei mai sus mentionati, iar mai apoi documentarul 2 de la Vague, cu si mai multe intimitati despre cei 2.

In cele ce urmeaza ,mai multe detalii despre cei doi.
articol preluat de pa http://www.cinemagia.ro/


François Truffaut
Pe numele sau intreg François Lévy, François Truffaut s-a nascut la Paris pe 6 februarie 1932 (decedat in 1984) si a fost recunoscut in actele de stare civila de catre Roland Truffaut, architect decorator.

Redacteaza primele articole pe care le scrie pentru Travail et Culture, in 1950, unde s-a angajat cu ajutorul criticului André Bazin. A incercat sa lucreze in armata, unde s-a angajat, dar neputand suporta viata cazona, dezerteaza. Este judecat de un tribunal militar si inchis. Tot multumita lui André Bazin este reformat.

In 1953 François Truffaut a publicat articole pentru Cahiers du cinéma. Un an mai tarziu, face primul sau scurt metraj, Une Visite. In 1956 il gasim ca asistent al marelui Roberto Rossellini. In 1957 se casatoreste cu Madeleine Morgenstern si are doua fete, Laura si Eva. Divorteaza in 1964.

In 1958, filmeaza Les Quatre Cents Coups, care este imediat un succes, deschizand portile miscarii Nouvelle Vague si deschizand si portile carierei sale mondiale. Mai are un copil, o fata Joséphine, nascuta la 28 septembrie 1983, rezultatul legaturii pe care o are cu Fanny Ardant. Va face filme pana cand in ziua de 21 octombrie 1984, cand, la Neuilly-sur-Seine, din cauza unei tumori cerebrale, s-a stins din viata. A fost inmormantat in cimitirul Montmartre din Paris.

De notat este faptul ca aparea ca actor in multe din filmele sale, La Chambre verte (1978), La Nuit américaine (1973), L'Enfant sauvage (1970) si de asemeni in filmul lui Steven Spielberg, admirator al lui Truffaut, Intalnire de gradul III in 1977 in rolul savantului francez Claude Lacombe. Cu toate acestea François Truffaut nu s-a considerat niciodata un adevarat actor.

A ecranizat numeroase romane : Tirez sur le pianiste de David Goodis, Jules et Jim de Henri-Pierre Roché, Fahrenheit 451 de Ray Bradbury.

Alte filme de Truffaut sunt scenarii originale scrise de scenaristii Suzanne Schiffman sau Jean Gruault, cum ar fi La Nuit américaine, film recompensat cu Oscarul pentru cel mai bun film strain in 1973, sau Le Dernier Métro, film recompensat cu 10 premii César. Printre actorii care au colaborat cu Truffaut se numara: Isabelle Adjani, Fanny Ardant, Nathalie Baye, Catherine Deneuve, Jean-Paul Belmondo, Gérard Depardieu, Jeanne Moreau.

Jean-Luc Godard
Jean-Luc Godard s-a nascut la París, pe 3 de decembrie 1930 si este un regizor franco-elvetian .A promovat un cinema avangardist si experimental in ceea ce priveste montajul classic.Este unul din reprezentantii cei mai de seama a curentului nouvelle vague.

Fiul unui medic si al unei fete de bancher elvetian ,a studiat etnología la Sorbona. Aceasta a fost perioada in care si-a descoperit pasiunea pentru cinema .In 1950 a inceput sa lucreze pe post de critic de cinema la diverse reviste , cum ar fi : Cahiers du Cinéma, in care se folosea de pseudonimul Hans Lucas. La moartea mamei in 1954, s-a mutat din nou in Elvetia unde a lucrat ca zidar ,lucru care i-a servit ca material in primul sau documentar , Operation Béton. Se intoarce la Paris si in timp ce lucra la Cahiers du Cinéma, filma scurt metraje : Une femme coquette si Tous Les Garçons S´Apellent Patrick in 1955 si 1957 .

In vara lui 1959 incepe filmarile la primul sau lungmetraj , À bout de souffle dupa un scenariu scris de Truffaut si cu colaborarea lui Claude Chabrol. Filmul , avandu-l in distributie pe Jean-Paul Belmondo si Jean Seberg a fost o revolutie in maniera de a filma ,de a utiliza tehnici , considerate pe atunci neortodoxe , cum ar fi , filmarea tinand camera de filmat in maini , utilizand docmentarul , sau sarind de la un plan la altul .In ciuda faptului ca nu a luat nici un premiu la Cannes , a castigat Ursul de Aur la Festivalul de la berlin ca si premiul Jean Vigo.

In 1961 se casatoreste cu actrita Anna Karina, care va juca in numeroase proiecte ale regizorului ..

In anii urmatori , Godard a colaborat ca si alti reprezentati ai la Nouvelle vague ca actor, co-regizor sau a filmat filme apreciate de critica cum ar fi : Bande à part (1964) , Pierrot le fou (1965) , Masculin féminin (1966).

Dupa divortul de Anna Karina si casatoria cu actrita Anne Wiazemsky, Godard a inceput sa aiba vederi de stanga , facand filme de influenta marxista .In 1968 a regizat One plus one, numit m,ai tarziu Sympathy for the Devil, un docmentar care arata cum a fost inregistrata de Rolling Stones aceasta faimoasa piesa .

Incepand din 1970, a inceput sa experimenteze cu diverse formate video, in acealasi timp cu regizarea unor filme mai conventionale , cu mai putina incarcatura politica ca : Tout va bien.

Deux de la Vague

Amici si inamici, pe acelasi „Nou Val“

În mai 2009, sectiunea Cannes Classics îsi încheia programul cu „Deux de la Vague“, voind sa redefineasca astfel constiinta filmului de autor si sa consacre o etapa, la o jumatate de veac de la aparitia celui mai fulminant dintre evenimentele cinematografiei mondiale din ultima suta de ani.
Era un an special, venind parca sa adauge un nou semn la cam fugara reamintire a momentului 1968, când Noul Val iesise puternic în fata, pâna la a face sa se închida portile acelei editii canneze. Documentarul „Deux de la Vague“ este si ecoul acelor procese multiple, dar autorii îl construiesc pe axa a doua biografii artistice de exceptie: Francois Truffaut si Jean-Luc Godard. Ei sunt polii unui discurs care traverseaza istoria unei arte tot mai amenintate sa-si piarda vocatia promovarii valorilor.
Documentarul acesta este, astfel, în primul rând, o lectie de viata. Asa l-am perceput la Cannes, în sectiunea ce gazduia titlurile unor corifei, unde orientarea clasicizanta viza mai ales trecerea unei jumatati de secol de la Premiul de regie atribuit în 1959 capodoperei „Les Quatre Cents Coups“ ( „Cele patru sute de lovituri“) de Francois Truffaut.
Asa l-am revazut deunazi la Mannheim-Heidelberg, într-o sala de la Standhaus, cu spectatori germani nemiscati în fotolii, asa a fost proiectat la Sala „Elvire Popesco“ în zilele Festivalului DaKino si asa a cutreierat el Planeta, ca un remember, venind sa certifice gloria unui curent artistic menit sa scoata din inertie o arta pe cale de a se croniciza.
Dincolo de itinerarul acesta, prin care Noul Val Francez se ofera iarasi si iarasi ca un gest esential în istoria artei a saptea, sa nu trecem peste faptul ca la 3 decembrie 2010 Jean-Luc Godard a împlinit 80 de ani.
Nascut la 6 februarie 1932 la Paris, Francois Truffaut parasea prea devreme aceasta lume, murind într-o duminica de toamna, la 21 octombrie 1984. Incinerat, avea sa fie înmormântat la Montmartre, fara ca bunul lui prieten de altadata, Jean-Luc, sa-l însoteasca pe ultimul drum. Perceputi ca siamezi, cei „doi ai Valului“ devenisera din bunii amici ai afirmarii lor, inamici greu de conciliat. Fiecare, însa, îsi are asigurat locul cel mai din fata, nu doar în spatiul miscarii care a revolutionat cinematograful bunicilor si a facut sa dispara „calitatea franceza“ în vetustetea ei mohorâta, dar si în paginile istoriilor de film universale. Te poti întreba acum ce anume îi adunase la un loc pe acesti barbati de o trufie nemarginita, încât aceeasi idolatrie sa-i faca sa se îndeparteze unul de celalalt.
Semnat regizoral de Emmanuel Laurent (fondatorul unei case de productie, „Films à trois“, autor al câtorva ecranizari, una dupa Maupassant, dar si al unor documentare de scurt metraj), filmul beneficiaza de participarea unuia dintre criticii cei mai în voga ai momentului, Antoine de Baecque, aici în calitate de scenarist. Fost redactor-sef la „Cahiers du cinéma“, critic, istoric si sociolog, el este totodata autorul unei monografii consacrate revistei, coordonator al unei colectii la „Ramsay“ si monograf, printre altii, si al lui Godard. Nu-i vorba, despre Godard au scris, ca si despre Noul Val, si alti critici si teoreticieni dintre cei mai de seama. Printre ei, de pilda, si Michel Marie de la Sorbonne Nouvelle.
„Deux de la Vague“ este întâi si întâi un document în sensul cel mai strict al termenului. Dar este si un gen de nonfictiune artistica. Poti constata cum creste si descreste gloria unei miscari, dar si cum, pe valurile acesteia, sunt proiectati pionii importanti, aceia care dau forta, culoarea si grandoarea. Filmul are un mod cu totul special de a structura materia, dar si de a o face, la rândul ei, structuranta, conform dominantei celei mai active: disputa Truffaut – Godard. Cât erau ei de apropiati, dar si de despartiti, în chiar explozia canneza de la 1968, când s-au strâns, la un moment dat, într-un fel de nisa (colocviul din La Napoule, nu departe de sediul festivalului), unde în cautarea unui consens se întrevedea deja o ruptura ce avea sa explodeze între cei doi. Godard era mult mai orgolios înca de pe atunci si mai insurgent. Truffaut avea o alta conditie a rulajului social. Sa tinem seama ca vietile lor au curs destul de diferit. Godard se stabilea la Paris venind din Elvetia rasfatului familial, cu ascendenta printre slujitorii bisericii, dar si dintr-o latura materna ce avea sa-i confere un aer distant, de independenta financiara, cu aura de descendent al bancherilor genevezi, pe când Truffaut a intrat de la început sub semnul insecuritatii: crescut de bunici, exmatriculat, obligat la reeducare, dus la casa de corectie, cum ar fi la noi, dezertor, închis, spitalizat. Ca si Godard, prieten cu Bazin, se va desparti de acesta, cumva invidios în situatia când un înca foarte tânar regizor îsi îngaduie sa dea lectii de inventivitate teoretica unui critic cu pretentii si cu gloria incontestabila a epocii lui, lovind pe la spate afinitatile cu unii dintre cineastii ironizati. Sa nu uitam ca în avântul sau pamfletar Truffaut îi lua în raspar pe René Clément si Claude Autant-Lara, regizori aflati sub aripa celor de la Cahiers…, a lui Bazin, dar si a lui Doniol Valcroze, cei doi redactori-sefi ai revistei. Lucru bine stiut, Truffaut a marcat decisiv teoria filmului cu articolul manifest „O anumita tendinta a cinematografiei franceze“, aparut în 1954, în numarul 31 al revistei „Cahiers du cinéma“. Se dusese, însa, prea repede pe linia „hitchcocko-hawksiana“, având sa stea de vorba cu autorul „Pasarilor“, în totul mai conciliant. Cu toate acestea, îi suparase pe unul câte unul dintre cei cu care plecase la drum. Momentul „Noptii americane“ (1973) a însemnat o cruciada estetica, o posibila batalie „Hernani“. Godard a explodat în felul lui ireconciliabil, acuzându-l pe autor de cosmopolitism si de viziune conformista, departe de idealurile pentru care luptasera împreuna. Truffaut i-a dat un raspuns pe douazeci de pagini. Degeaba. Stângismul godardian nu accepta compromisul americanizarii, promovarea unei viziuni comercializante.
Nu voi intra prea mult nici în detaliile vietii de familie. Documentarul abia ca da câteva sugestii. Godard inaugureaza „anii Karina“ la Cannes. Truffaut era tatal unor fetite, casatorit cu Madeleine Morgenstern, apoi cu Fanny Ardant. Dupa Anna Karina,
Godard s-a casatorit, destul de repede, cu Anne Wiamzemsky, având sa vietuiasca nonmarital alaturi de o alta Anne (Marie Mieville), dupa 1979.
Îi leaga si altceva, în planul distributiei – Jean-Pierre Léaud. Dupa moartea lui Truffaut, care-l consacrase ca Antoine Doinel, Léaud cauta sa se distanteze de Godard. Nu i-a raspuns, din aceleasi considerente, nici autorului documentarului. Ca si Godard, ceea ce i s-a si reprosat lui Emmanuel Laurent. Undeva, într-o publicatie braziliana, cu ocazia prezentarii filmului în acest an în câteva mari orase, dar în primul rând la Rio de Janeiro, regizorul comitea o bizara impolitete fata de supravietuitorul acelor dispute. Laurent motiva absenta lui Godard prin faptul ca el este extrem de fragil din punct de vedere psihic, pe de o parte, iar pe de alta, considerând, aprioric, ca acesta nu ar fi avut „mare lucru de spus“. Asa sa fie oare? Când esti departe de Franta, de Europa, tocmai la Guadalajara sau la Sao Paolo, reprezentând totusi propriul film, care are, fara îndoiala, valoarea lui trans-auctoriala indeclinabila, îti poti îngadui totusi si sinceritati care costa? Îi adusese alaturi, sa nu uitam, si razboiul cu Malraux, pentru repunerea în drepturi, la conducerea Cinematecii Franceze, a lui Henri Langlois.
Invidios si astazi, Godard accepta cu greu ca la 3 iunie 1959 filmul „Cele patru sute de lovituri“ a triumfat la Cannes, unde un an mai târziu venea si el cu „A bout de souffle“ („ Cu sufletul la gura“). Cei doi autori ai documentarului fac unele trimiteri, pedalând pe chipul actritelor preferate. O vezi pe Dephine Seyrig, de pilda, dar mai apare o asociere bulversanta: Jean Seberg, urmata de chipul în groplan al actritei fetis a lui Dreyer, Falconetti. Unde sunt acum acesti fosti cineclubisti din Cartierul Latin? Cât de mult i-a despartit viata ca vreodata, reasezând lucrurile în matca lor, istoria cinematografului sa-i considere fraterni într-una si aceeasi ofensiva estetica si, dincolo de toate, sa-i interpreteze critic la justa lor valoare? Greu de raspuns.
Convenienta lor ca si complicitatea nu au tinut prea mult timp. Gestul ambiental al afirmarii ca exponenti ai Noului Val, mai exact ca doua dintre fetele cele mai relevante ale acestuia, are cu mult mai multe aspecte înca neelucidate. Cât a contat diferentierea lor estetica? Ce importanta putem atribui scaderii drastice a interesului publicului fata de spectacolul cinematografic, chiar si fata de filmele celor doi? Important este sa le studiem opera, fara partinire, acordând fiecaruia atentia meritata.
Sunt, desigur, cu mult mai mult de „patru sute“ loviturile pe care, asemenea mersului pe sârma, „cu sufletul la gura“, documentarul ni le propune provocator, în impactul cu friabila istorie la zi a unei arte despre al carei viitor stim, deocamdata, atât de putin. „Deux de la Vague“ îndeamna sa-i descoperim si sa-i asezam la locul lor nu doar pe cei doi, dar si Valul Nou în întregul sau, cu pleiada (lista din care nu pot lipsi, între altii, Chabrol, Rohmer, Rivette, Resnais) ce i-a dat consistenta. Pornind de aici, putem avansa unele considerente si fata de alte valuri cinematografice, de la noi si de aiurea. Astfel, documentarul aici comentat nu este doar o lectie de viata, cum aratam, ci si una de teorie si istorie a artei filmului.


miercuri, 2 martie 2011

Songs from the second floor


Vineri, 4 martie, ora 19 FIX, in Scart Loc Lejer, il avem pentru prima data pe Roy Andersson cu filmul Songs from the second floor.
Un articol despre Roy Andersson si activitatea sa cinematografica, si in special despre filmul Songs from the second floor, scris de ANDHRA pe gingergroup.ro.

Roy Andersson e cu siguranţă un exponent al cinematografiei suedeze contemporane, deşi acest statut nu se bazează câtuşi de puţin pe productivitatea lui în ceea ce priveşte filmele de scurt sau de lung metraj. Am o slăbiciune pentru el, pentru că drumul lui nu tocmai lin în cinematografie îl umanizează. A încercat, i-a fost teamă, a greşit, s-a necăjit, a reîncercat. Iubesc oamenii sensibili, care au în desagă împletituri de eşecuri şi reuşite. Şi dincolo de sinusoida activităţii lui, claritatea cu care transmite nişte mesaje greoaie m-a fascinat întotdeauna.
Succesul din 1969 cu A Swedish Love Story nu l-a impulsionat să continue pe acelaşi stil regizoral, ci l-a speriat până în pragul pasivităţii depresive. Un film atât de aclamat îl obliga ca următorul să fie cel puţin la fel de reuşit. Aşa că 6 ani mai târziu a trecut de la ilustrarea impresionantă a unei iubiri adolescentine la una şi mai dramatică, Giliap; atât de forţat dramatică încât a fost acuzat că a exagerat şi că a realizat filmul într-un stil amator. Evident, teama lui de după debut luase deja forma unei profeţii.
Şi tind să cred că pauza de 25 de ani pe care a luat-o în film arată consecinţa acestei nereuşite. S-a îndreptat către regia de spoturi publicitare, unde a fost mereu aclamat. Ingmar Bergman, altfel un non-simpatizant al lui Andersson, l-a numit cel mai bun din lume în această arie. Totuşi, pentru Andersson aceşti ani au fost doar un cumul de experienţă, el neîncetând vreodată să îşi dorească să facă filme.
În 2000, după un travaliu de câteva luni care a durat 4 ani, a produs aici-comentatul omagiu adus poetului peruan César Vallejo, Songs from the Second Floor, poate nu tocmai uşor digerabil, însă pe deplin demn de efortul de a fi măcinat.
Un fel de festival condensat de scurt metraje, realizat de Andersson pe tema tendinţelor sociale actuale, care zguduie şi dărâmă. Toate secvenţele, aparent haotic sudate, sunt foarte stabile coerente şi dense, cărând în ele mesajul filmului la fel de bine cum o face el însuşi, ca întreg. La fel de uluitor este şi faptul că cele mai multe dintre scene (dacă nu chiar toate) sunt amestecuri aproape sinistre de tragism şi comic. Degradarea morală a indivizilor şi de fapt a societăţii este înfăţişată dur, dar şi ironizată prin cadre/replici de un comic mai negru decât negrul. Nici unul din şirurile narative împletite nu e scutit de această convieţuire.
După prima vizionare a filmului eram convinsă că toate decorurile conţineau numai tonuri oscilând între alb, gri şi negru. A doua oară când l-am urmărit s-au întrezărit însă nuanţele, premeditat estompate. Îndemnate la discreţie, aproape îşi pierd proprietăţile cromatice şi personalitatea.
Coloana sonoră e şi ea intenţionat austeră; în principiu absentă dar când e, are o aromă funerală sau (fix de două ori pe parcursul filmului) angelică.
Songs from the Second Floor a fost filmat în totalitate static şi cadrele sunt lăsate să alunece fără grabă, dar de cele mai multe ori această lipsă de viteză e compensată prin faptul că pe fundalul acţiunii se derulează o semiacţiune, care uneori o accentuează pe cea dintâi. Alteori contrastează prin registru cu ea; balans şi joc de nervi între tulburător şi amuzant. De exemplu, unul din personaje caută exasperat o cale de a-şi câştiga existenţa după ce şi-a incendiat propria firmă încercând să escrocheze casa de asigurări. Pentru consiliere îşi vizitează aşadar un prieten care comercializa crucifixe de toate mărimile pentru toţi, iar când ajunge la el, acesta este implicat într-o discuţie intensă cu un terţ. Tot aerul sobru al situaţiei este împrăştiat când unul din obiectele de cult rămâne prins într-un singur cui şi începe să se bălăngăne pe fundal.
Veşmintele suprarealiste încep cu titlul care trimite cu gândul la rai (de unde şi cele două petice muzicale angelice), continuând cu grupuri de oameni care merg pe stradă şi se autoflagelează şi terminând cu întoarcerea morţilor printre vii – ca o proiecţie a sentimentului de vină individuală (un domn îndatorat este bântuit de creditorul lui de a cărui moarte se bucurase pentru că astfel a scăpat de obligaţie) şi colectivă (un tânăr evreu rus executat pribegeşte pentru a-şi găsi sora, la fel de executată).
Andersson păstrează însă nişte crâmpeie de realitate, verosimile şi hilare, cum ar fi o idilă clasică dintre un doctor şi asistenta lui sau disperarea cu care o soţie îi cere atenţie soţului ei obsedat de muncă.
Multe dintre planurile urmărite au ca miez o dramă individuală, de obicei nebăgată în seamă de ceilalţi sau în cel mai bun caz, tratată cu superficialitate. Un om de afaceri (Kalle) îşi incendiază magazinul de mobilă, un angajat (Lasse) este concediat după 30 de ani de devotament într-o firmă, un imigrant este snopit în plină stradă, sub ochii unui grup de oameni care aşteaptă autobuzul în staţie, un alt domn îşi prinde mâna în uşa de la tren şi când după lungi chinuri îi este eliberat membrul din menghină (dar fără degete), este consolat spunându-i-se că situaţia nu este chiar atât de gravă.
Mai degrabă în contrabalans decât în contrast cu acestea sunt scenele cu tentă suprarealistă, dense spre greoaie. O fetiţă este sacrificată prin aruncare într-o prăpastie, în urma deciziei unui consiliu de intelectuali trecuţi de primele cinci tinereţi. La un spectacol de iluzionism, prestidigitatorul îi spintecă de-a binelea burta unui bărbat care se oferă voluntar pentru a participa la scamatorie, iar morţii se confundă cu viii atât din cauza unei coexistenţe neforţate cât şi prin aspectul cadaveric al tuturor personajelor.
Există şi o ramură care intră în prima categorie ca formulare şi în a doua din punct de vedere al tâlcului. Religie. Blasfemie. Ajuns la ananghie, Kalle este sfătuit să se implice în comerţul cu crucifixe, argumentându-i că este începutul de mileniu, când oamenii îşi aduc aminte de Iisus. El acceptă pentru că deduce că nu va prinde şi debutul următorului mileniu, deci tentaţia de a prinde aşa o ocazie e mare. Doi tineri internaţi în ospiciu concluzionează că Iisus nu a fost ucis pentru că era Fiul lui Dumnezeu, ci din cauza mărinimiei lui excesive. Iar în final, se dovedeşte că a spera să scoţi profit din comercializarea crucifixelor (“reprezentări ale unui ratat”) este o inepţie.
Singurul nucleu care îşi ramifică şi desfăşoară firul aproape constant pe durata filmului este viaţa lui Kalle, cel cu care începe de fapt filmul şi care e un soi de rezumat al mesajului. Nu îşi asumă nici una dintre greşelile grave făcute, se victimizează în permanenţă şi îşi găseşte justificare aproape pentru orice în vorbe ca “Sunt doar un om. Un om trebuie să lupte ca să pună ceva de mâncare pe masă. Şi ca să se distreze”, rostite cu o nelipsită emfază şi cu o voce tremurândă.
Beloved be the one who sits down. (César Vallejo Stumble between two stars)